De adem bij stress en spanningen

Bij stress gaat je ademfrequentie automatisch omhoog. Het omgekeerde is ook waar, als je snel en oppervlakkig ademt dan voel je spanning en stress.
Een goede adembeweging is ontzettend belangrijk om stress gerelateerde klachten te voorkomen en het ervaren van rust. Bij een verkeerde ademhaling wordt het beoefenen van Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga Yoga aangeraden.

Bij Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga staat de lage buikademhaling centraal. 

De ademhaling gaat gewoon automatisch en vanzelf, hier hoef je niets voor te doen.
Het is een onderdeel van het autonome zenuwstelsel en deze regelt alle lichaamsfuncties die min of meer automatisch gebeuren zoals je hartslag, lichaamstemperatuur, bloedcirculatie, bloeddruk, spijsvertering, groei en vele andere functies.
Je ademhaling staat via je zenuwstelsel in verbinding met belangrijke processen en een verkeerde ademhaling kan dus deze processen in je lichaam ontregelen en verstoren waardoor klachten ontstaan.

Het autonome zenuwstelsel bestaat uit:

  • Sympathische zenuwstelsel: Het sympathische zenuwstelsel regelt opwinding en activiteit. Er komt een stofje vrij die zorgt voor alertheid en komt naar de voorgrond bij fysieke activiteit en stress. De hartslag, bloeddruk en hersenactiviteit gaan omhoog en er ontstaat meer bloedtoevoer naar de spieren, zodat je gespannen en sneller gaan ademen. Het is belangrijk dat je probeert te voorkomen dat de ademhaling snel, hoog en gejaagd is want hierdoor activeer je het sympathische zenuwstelsel.
  • Parasympathische zenuwstelselHet parasympathische zenuwstelsel staat in verband met herstellen en ontspannen. Er komt een stofje vrij die helpt te kalmeren en te herstellen na een inspanning. Hierdoor wordt spanning losgelaten, de bloeddruk gaat omlaag, de spijsvertering wordt gestimuleerd en het immuunsysteem wordt weer op orde gebracht.

Bij veel mensen is het sympathische zenuwstelsel dominanter.
De ademhaling is een van de beste manieren om het autonome zenuwstelsel te beïnvloeden. Bij een hoge, snelle, oppervlakkige ademhaling stuur je de adem traag laag naar de buik waardoor het parasympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd en ontspanning en rust wordt ervaren.

Je bent welkom!
Meer informatie  is te vinden op mijn site.

Geef een reactie