Het 8 voudige pad

Het 8 voudige pad

Het achtvoudig pad van Patanjali zit geweldig in elkaar en hij beschrijft dit pad met de 8 onderdelen die je leiden naar het gevoel van werkelijke rust, vrijheid, vreugde en geluk in jezelf.

Het pad bestaat niet uit een stap-voor-stap-methode, maar eerder mengelingen van de 8 onderdelen die met elkaar verbonden zijn, het een kan niet zonder het ander. Wel kan het zijn dat in een bepaalde periode een onderdeel meer aandacht krijgt. Alle onderdelen zijn even belangrijk want ze hebben invloed op je geestelijke en lichamelijke gemoedstoestand, je gehele zijn.

Alle onderdelen van 8-voudige pad, die verweven zijn in Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga, ga je vast herkennen en ervaren.

Het 8-voudige pad:

1. Yama’s: wat je vooral NIET moet doen om je relatie tot anderen en jezelf te verbeteren

  • Gewelddadig zijn: jezelf en anderen geen geweld aandoen, niet met woorden, daden en ook niet met gedachten.
  • Onwaarheden spreken: alles wat je zegt (en denkt) moet in dienst staan van de ander, mag men een ander geen kwaad aandoen en woorden die je zegt ook daadwerkelijk uitvoeren.
  • Niet stelen, ook geen aandacht of energie.
  • Onverstandig omgaan met seksuele contacten en misbruik maken van seksuele contacten. In de yoga filosofie wordt seksuele energie gezien als een heilige energie.
  • Hebzuchtig zijn, geen verlangens van meer willen.

2. Niyamas: wat je vooral WEL moet doen: om je relatie met jezelf te verbeteren

  • Reinheid: zorg goed voor je lichaam, zowel van buiten, als van binnen. Eet daarom gezond en onbewerkt eten en mediteer regelmatig.
  • Tevredenheid: tevreden zijn ongeacht de omstandigheden en laat je geluk en tevredenheid niet afhangen van externe omstandigheden.
  • Discipline: doe wat er gedaan moet worden, zonder daarbij waarden te hechten aan de uitkomst van jouw handelingen.
  • Laat de controle los: houd niet vast aan wie je denkt dat je bent.
  • Zelfstudie: zelfbewustzijn ontwikkelen, zelfreflectie, kritisch zijn naar jezelf, nadenken over je ware aard, je ware zelf.

3. Asana’s: de houdingen, oefeningen en bewegingen die je beoefent bij yoga

  • Als je jouw lichamelijke grenzen ontdekt en accepteert kun je geestelijk en lichamelijk groeien en letterlijk in beide opzichten flexibeler worden.
  • De houdingen maken bepaalde energie los in je lichaam en zijn bedoelt om zowel lichaam, geest, de adem, je hart en je ziel te verbinden.
  • Je gaat voelen dat houdingen invloed hebben op je gemoedstoestand

4. Pranayama: de levensenergie

  • De prana wordt gedragen door de adem, meer levensenergie, deze staat in verbinding met lichaam en geest.
  • De yama’s en niyama’s brengen het denken tot rust waarbij de asana’s en pranayama veel intenser en effectiever uitgevoerd kunnen worden waardoor je sneller in meditatie komt. In feite is Patanjali’s hele methode erop gericht om het denken te zuiveren en het complete systeem van lichaam en geest in gereedheid te brengen voor de laatste drie stappen van de acht. Maar vergeet stap 5 vooral niet.

5. Pratyahara: het terugtrekken van de zintuigen

  • Zijn in het nu.
  • De zintuigen volledig op jezelf gericht. Even de buren niet in de gaten houden, even niet alle media bekijken, even geen meningen en oordelen, even eens NIET overal iets van vinden, even geen verantwoordelijkheden druk, stress of spanning.
  • Als je de vorige stappen goed beoefend ga je ervaren dat het terugtrekken van de zintuigen al meer vanzelf gaat. Je holt niet meer achter alles aan in de buitenwereld, je denkt na voordat je handelt, je telt tot 10 voordat je reageert en je weet je energie al veel beter te verdelen en oordeel je veel minder snel. [je houdt energie over, ontdek het maar!]

6. Dharana: concentratie

  • Bij de laatste drie stappen, gaat het om de verdieping van de meditatie. Dharana is de eerste stap waarin de geest zich weet te fixeren op slechts één ding en niet langer afdwaalt.
  • Alle gedachtes worden naar de achtergrond verplaatst, zodat gedachtes kalmeren of verdwijnen.

7. Dhyana: meditatie

  • Naarmate dharana langere tijd kan worden volgehouden, gaat de geest langzaam maar zeker over in dhyana meditatie, het moment waar alle gedachtes verdwenen zijn.
  • Je voelt de directe ervaring wat je in het Nu-moment beleefd.

8. Samadhi: overgave, gelukzaligheid

  • Langzaam vloeit dhyana meditatie over in samedhi, de staat van bovenbewustzijn.
  • Verbondenheid en samensmelting is aanwezig, nu is je lichaam adem en geest één geworden, je ervaart het hier en nu en voelt je verbonden met alles om je heen. Het gevoel van werkelijke rust, vrijheid, vreugde en geluk in jezelf.

De zoektocht naar ons ware ‘ik’, onze kern, is van alle tijden.

Je bent welkom!
Informatie over de lessen Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga is te vinden op mijn site.

Geef een reactie