WAT IS MINDFULNESS – MINDFUL?   

Van oorsprong is mindfulness al duizenden jaren oud, dit geheim was al  2000 jaar voor Christus bekend, en wordt vaak “het hart van de Boeddhistische meditatie” genoemd: aandacht en bewust zijn. Mindfulness wordt in de yoga Vispasana genoemd, een meditatievorm en betekent letterlijk: de dingen zien zoals ze werkelijk zijn, zonder er een eigen interpretatie aan te geven.
Mindfulness en yoga zijn verwant aan elkaar. Sterker nog, voor mijn gevoel kan het een niet zonder het ander. Mindfulness loopt als een rode draad door yoga!

Aspecten die belangrijk zijn bij mindfulness vind je terug bij Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga.
Bij Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga BEN je mindful door bewust te zijn in het Nu-moment.

Mindfulness betekent:

  • Je volledig bewust zijn van de huidige ervaring.
  • Je aandacht en focus richten op 1 ding in het hier en nu. In het Nu- moment zijn en er geen oordeel over hebben en accepteren van wat is.
  • Met aandacht aanwezig, opmerkzaam en alert zijn.

Op deze manier schep je ruimte voor jezelf, ervaar je meer innerlijke rust en ben je Intens in Balans. De nadruk ligt bij mindfulness op het geestelijke vlak.
Iemand is mindful wanneer hij in het Nu-moment zich bewust is van zijn omgeving, acties en emoties. Mindful zijn is niet gewoon alert zijn, integendeel, het is heel zorgvuldig aandacht schenken aan je omgeving en aan jezelf. Je kunt jezelf trainen om meer mindful te zijn. 
Je mag er mee aan de slag want mindful zijn is handelen, het ook werkelijk doen, maar zonder bekritiseren en zonder oordeel! Je past het in je dagelijks leven toe en je gaat het Nu-moment intenser beleven zodat je innerlijke rust en voldoening vindt en mogelijke klachten zoals angst, stress, lichte depressies, somberheid, vermoeidheid, nek-, schouder- en rugklachten verdwijnen. Daarnaast kun je beter klachten voorkomen.

Je bent welkom!
Meer achtergrondinformatie kun je vinden op mijn blog.