Druk in je hoofd versus rust in je hoofd

Je hoofd leegmaken zodat er rust is, ja het kan echt!

Je hoofd draait overuren. Te veel hooi op je vork nemen, takenlijsten die je probeert af te vinken, je gezin, familie en kennissen, het onthouden van boodschappen afspraken en verjaardagen, de telefoontjes die je nog moet afwerken, alle info die op je pad komen. De hele dag loopt het vol met herinneringen, zorgen, taken, verzoekjes en dingetjes die voorbij komen waaien. Je brein probeert alle info te verwerken en moet ook veel onthouden. Logisch toch dat je de helft vergeet de drukte voelt in je hoofd en hierdoor onrust ervaart.

Bij Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga maak je juist je hoofd leeg en ervaar je de rust in je hoofd, is je aandacht naar jezelf gericht, volledig Mindful in het Nu-moment.

De onrust in je hoofd kan leiden tot: slechter slapen, minder energie, depressies, concentratieproblemen, gejaagd voelen, verminderde weerstand, uitstelgedrag, hyperventilatie, lichamelijke klachten, hoofdpijn of maagklachten, stressklachten, burn-out. Stress ontstaat niet door drukte, maar doordat je alle onderdelen van die drukte niet meer overziet, waardoor je vervolgens maar oppakt wat het meest voor de voeten ligt.

Even voor de duidelijkheid: Je brein kan maar 7 dingen bewust onthouden en je kan maar aan 1 ding tegelijk denken [in je gedachten hebben]

  • Er kan maar 1 beeld/ding/onderdeel naar de voorgrond geplaatst worden in je gedachten. Hetgeen waar je aan denkt vormt een beeld in je gedachten.
  • Als het druk is in je hoofd komen héél veel verschillende beelden 1 voor 1 achter elkaar naar de voorgrond in je gedachten.
  • Je ziet dus razend snel beelden die zichtbaar worden in je gedachten. [alles wat je moet onthouden, nog wil doen]
  • De hele snelle wisseling/verspringen van beelden, die als flitsen 1 voor 1 achter elkaar naar de voorgrond springen in je gedachten, worden als heel onrustig ervaren, een drukte in je hoofd en het lijkt of je er geen controle over hebt.

Herken je dit? Dan nu aan de slag! Door het bewust te doen schep je rust en overzicht waardoor klachten verdwijnen. Het werkt echt, geloof me! Maak je hoofd leeg, krijg meer overzicht en ervaar de rust.

MAAK HET HELDER EN OVERZICHTELIJK!!!

  • Creëer het overzicht weer terug door alles wat door je hoofd slingert op papier te plaatsen [echt op papier en niet op de computer] Echt alles wat in je opkomt opschrijven en focus je op wat belangrijk is. Filter wat toch nooit gaat gebeuren en streep dit letterlijk door en filter wat je zelf niet de moeite waard vindt en streep ook dit door. Bepaal welk onderdeel prioriteit heeft en leg dit vast in je agenda. Werk je agenda af volgens planning zodat je het kunt afvinken. Voor betere resultaten regelmatig je agenda updaten.
  • Plan iedere dag in je agenda een moment voor jezelf. Gun je brein even een rustmomentje door enkele korte pauzes per dag in te lassen.
  • Zet in je agenda eens een paar flinke kruisen waar je niets kunt plannen.
  • Ga op tijd naar bed, een goede nachtrust doet wonderen. Rust, ritme, regelmaat.
  • Ruim op in huis, een opgeruimd huis geeft rust.
  • Verdeel je energie [waarom MOET alles op 1 dag?]
  • Ben niet met zaken bezig waar je geen invloed op hebt en niet kunt veranderen.
  • Bewust nieuwe informatie negeren [sociale media, je smart-phone of internet tijdelijk uit te zetten]
  • Train je concentratie.
  • Bewegen
  • Ruim op in huis, een opgeruimd huis geeft rust.
  • Mediteer iedere dag een moment, ademhalingsoefening: aandacht richten op je buikademhaling. Je verlegt hierbij je focus en stimuleert hiermee je parasympatisch zenuwstelsel.
  • Leer plannen en organiseren, zodat je letterlijk overzicht en rust krijgt. Chaos schept onrust!

Je bent welkom!
Informatie over de lessen Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga is te vinden op mijn site.

[de planning wel goed verdelen, zeker niet te vol plannen]

Verdeel je energie [waarom MOET alles op 1 dag?]

Geef een reactie