De Adem

DE ADEM

De adem is MEGA belangrijk! Een levensenergie want zonder ademen kunnen we niet.
Ademen is zo vanzelfsprekend dat we er eigenlijk nooit bij stilstaan. Goed ademen is fundamenteel voor onze gezondheid, maar veel mensen ademen gejaagd, oppervlakkig, hoog in de borst. Dus gespannen, zelfs in rusttoestand, waardoor fysieke- en mentale klachten ontstaan.
“Verkeerd ademen” is het gevolg van (chronische) stress. De klachten worden vaak niet meteen gelinkt aan de manier van ademen. Onderzoeken hebben aangetoond dat bijna 75 procent van de doktersbezoeken stress gerelateerd zijn.

De adem staat bij Mindful HathaYoga en Mindful Power Yoga centraal, zodat je ontspanning ervaart door een lage ademfrequentie en stress gerelateerde klachten verdwijnen.

  • Bij een goede ademhaling bewegen de onderste ribben en de buik,  de schouders en borst bewegen minimaal en na iedere uitademing is er een kleine korte adempauze.
  • Bij ‘verkeerd ademen’, dus gespannen, gaat de ademhaling  te snel, te oppervlakkig en te hoog (alleen de borst beweegt in plaats van de buik). In rusttoestand is er dan vaak een ademfrequentie van 16 ademhalingen per minuut of meer. In een stressvolle situatie kan deze oplopen tot 20 – 25 keer per minuut.
  • Mocht je 15 keer per minuut ademen in rusttoestand, of zelfs meer, dan is het van belang dat je de ademfrequentie per minuut naar beneden brengt.
  • Een goede normale rustige ademfrequentie ligt rond de 8-14 keer in rusttoestand en goed getrainde Yogi’s zitten zelfs rond de 4-6 keer per minuut.
  • Bewustwording van je ademhaling. Vaak zit de adem vast in spanning. Door bewust laag in de buik te ademen herstel je het adempatroon en de ademfrequentie waardoor klachten verminderen of verdwijnen.
  • Je ademhaling heeft invloed op hoe je je fysiek en mentaal voelt.
    Bij een hoge, snelle, oppervlakkige ademhaling wordt het sympathische zenuwstelsel geactiveerd en voel je onrust en stress.

Je bent welkom!
Informatie over de lessen Mindful Yoga is te vinden op mijn site.

Geef een reactie