Het 8 Voudige pad

Het achtvoudige pad zit geweldig in elkaar en is gebaseerd op de Yoga Sutra’s van Patanjali. Hij beschrijft dit pad met de 8 onderdelen die je leiden naar het gevoel van werkelijke rust, vrijheid, vreugde en geluk in jezelf waarbij ook de geest belangrijk is.
Wijze woorden van Patanjali:

Yoga is calming the fluctuations of the mind.”  

Het pad bestaat niet uit een stap-voor-stap-methode, maar is eerder een mengeling van 8 onderdelen die met elkaar verbonden zijn. Wel kan het zijn dat in een bepaalde periode een onderdeel meer aandacht krijgt. Alle onderdelen zijn even belangrijk want ze hebben  invloed op je geestelijke en lichamelijke gemoedstoestand, je gehele ZIJN.

Alle onderdelen van het 8-Voudige pad, die verweven zitten in  Mindful Yoga, ga je vast herkennen en ervaren.

Het 8-Voudige pad:

1Yama’s: wat je vooral NIET moet doen om je relatie tot anderen en jezelf te verbeteren

  • Gewelddadig zijn: jezelf en anderen geen geweld aandoen, niet met woorden en daden maar ook niet met gedachten.
  • Onwaarheden spreken: alles wat je zegt (en denkt) moet in dienst staan van de ander. Daarnaast mag men een ander geen kwaad aandoen en woorden die je zegt ook daadwerkelijk uitvoeren.
  • Niet stelen, ook geen aandacht of energie.
  • Onverstandig omgaan met seksuele contacten en misbruik maken van seksuele contacten. In de yoga filosofie wordt seksuele energie gezien als een heilige energie.
  • Hebzuchtig zijn: geen verlangens van nog meer willen.

2. Niyamas: wat je vooral WEL moet doen om je relatie met jezelf te verbeteren

  • Reinheid: zorg goed voor je lichaam, zowel van buiten als van binnen. Eet daarom gezond en onbewerkt eten en mediteer regelmatig.
  • Tevredenheid: tevreden zijn ongeacht de omstandigheden en laat je geluk en tevredenheid niet afhangen van externe omstandigheden.
  • Discipline: doe wat er gedaan moet worden zonder waarden te hechten aan de uitkomst van jouw handelingen.
  • Laat de controle los: houd niet vast aan wie je denkt te zijn.
  • Zelfstudie: zelfbewustzijn ontwikkelen, zelfreflectie, kritisch zijn naar jezelf, ontdek je ware aard oftewel je ware zelf.

3. Asana’s: de houdingen, oefeningen en bewegingen die je beoefent bij yoga

Dit is het meest bekende onderdeel van het 8 voudige pad. Asana’s zijn houdingen die je beoefent bij yoga waarbij je lichaam en geest verbonden wordt  d.m.v de adem. Juist je aandacht richten naar jezelf en in het Nu-moment onderzoeken, ontdekken en vooral bewust worden van je lichaam, adem en geest. De houdingen, oefeningen en rotaties stimuleren energieën en je gaat voelen, bewust worden, dat houdingen invloed hebben op je gemoedstoestand.

4. Pranayama: de levensenergie

De levensenergie waardoor je kunt bestaan op deze wereld. Juist daarom is de ademhaling bij yoga zo ontzettend belangrijk want  juist een lage rustige buikademhaling geeft rust en ontspanning zowel fysiek als mentaal.
In feite is Patanjali’s hele methode erop gericht om het denken te zuiveren en het complete systeem van lichaam en geest in gereedheid te brengen voor de laatste drie onderdelen van de acht. Maar vergeet element 5 vooral niet.

5. Pratyahara: het terugtrekken van de zintuigen

Dit is het terugtrekken van de zintuigen naar jezelf om jezelf te ontdekken. De concentratie gericht naar jezelf waardoor de zintuigen niet worden afgeleid door de vele prikkels die zich constant om je heen bevinden.

6. Dharana: concentratie

Bij de laatste drie onderdelen, gaat het om de verdieping van de meditatie. Dharana is de eerste stap waarin de geest zich weet te fixeren op slechts één ding en niet langer afdwaalt. Alle gedachtes worden naar de achtergrond verplaatst, zodat deze kalmeren of verdwijnen.

7. Dhyana: meditatie

Dit  is het moment van concentratie waarbij er langdurig geen gedachten meer zijn in het Nu-moment, Tijd speelt geen rol meer en je neemt waar zonder er iets van te vinden waarbij het denken is stilgelegd.

8. Samadhi: overgave, gelukzaligheid

Het samensmelten van de 7 onderdelen van het achtvoudige pad waarbij langere tijd je lichaam, adem en geest één zijn,. Je bent verbonden in het hier en nu en in de staat van het bovenbewustzijn.

De zoektocht naar ons ware ‘ik’, onze kern, is van alle tijden.

Je bent welkom!
Meer informatie is te vinden op mijn site

Geef een reactie