Piekeren

Piekeren is een proces dat afspeelt in je hoofd, in je denkproces. Het langdurig vasthouden, malen, herkauwen, vastzitten in je denkpatroon gericht naar één gedachten. Het van alle kanten belichten of bekijken en je gedachten proberen op een rijtje te zetten met al je oordelen, verwachtingen, hopen, aannames, ervaringen, je verleden en toekomst. Piekeren leidt niet tot oplossingen of nieuwe inzichten.

Bij Mindful Hatha Yoga en Mindful Power yoga krijg je geen kans om te piekeren want je bent heel bewust in het Nu-moment zonder er iets van te vinden.

Iedereen piekert wel eens, daar is op zich niets mis mee want zorgen horen bij het leven. Maar je moet wel ingrijpen als piekeren je leven gaat beheersen. ​Het verschil tussen nadenken en piekeren is dat nadenken leidt tot een oplossing, terwijl er bij piekeren sprake is van een eindeloze reeks gedachten, zonder het te kunnen stoppen, die maar door uw hoofd blijven gaan. ‘Wat als…?’ ‘Stel dat…?’ Herken je dit, controle willen houden over/in situaties? Wees je ervan bewust dat piekergedachten bijna altijd “negatieve gedachten” zijn en kunnen leiden tot stress, angst en somberheid. Geloof me piekeren kost veel tijd en energie en is heel makkelijk te stoppen.

Blijven nadenken en piekeren over een probleem uit je verleden of toekomst brengt je zeker niet tot de oplossing of juiste beslissing. Tijdens het piekeren is er geen enkele connectie met het huidige NU-moment, noch is er bewustzijn of focus, het brengt je in een neerwaartse spiraal. Het piekeren op zich versterkt zichzelf en wordt steeds erger. Je onbewuste brein denkt dat piekeren werkt en wordt hierdoor steeds meer actief en het piekeren wordt steeds erger. Als je onbewuste brein merkt dat juist minder piekeren goed werkt wordt dit steeds minder actief. Je komt in een positieve spiraal.

Bij te veel piekeren is het belangrijk om je piekergedrag te doorbreken en je gedachten te richten op andere dingen. Allereerst bewust worden van je piekergedrag en hiermee actief aan de slag gaan. Vaardigheden ontwikkelen waarbij je niet uit het oog verliest: oefening baart kunst.

Verander je piekergedrag:
Verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen. OEFENEN, OEFENEN EN HERHALEN waardoor je steeds minder gaat piekeren.

Verander wat je niet kunt accepteren, kom in actie en handel ernaar.
Accepteer wat je niet kunt veranderen.

  • Je verleden, die kun je niet veranderen
  • Dat je een ander niet kunt veranderen
  • Dat iedereen anders is, in gevoel, emoties, ervaring, kennis, persoonlijkheid, communicatie, ervaring, interpretaties, levenswijsheid, ontwikkeling, bewustzijn, inzichten, eq en iq, enz.

Zodra je bewust bent van je piekergedachten, roep je effectief letterlijk en hardop “STOP” tegen jezelf en richt je aandacht naar iets fijns. Net zolang oefenen totdat je alleen nog maar “STOP” tegen jezelf hoeft te zeggen om je piekergedrag te doorbreken.

  • Leef Mindful, bewust in het NU-moment. Niet in het verleden of toekomst.
  • Draag een elastiekje om je pols en iedere keer dat je piekergedachten krijgt trek je zachtjes aan het elastiekje zodat je bewust wordt van je gedrag. Vervolgens richt je op dat moment je gedachten op iets anders richten of zoek je afleiding.
  • Afleiding zoeken, iets doen, handelen, ondernemen, uit de situatie gaan, zodat letterlijk en figuurlijk je gedachten worden afgeleid.
  • Een lekker potje huilen. Dat kan enorm opluchten en ontspannen.
  • Iedere dag een kwartiertje inplannen op een vast tijdstip waar je heel bewust je zorgen overdenkt. Na een kwartier ECHT stoppen en als je geen zorgen hebt geen kwartier inplannen.
  • Onderzoeken van je gevoel
  • Kritisch kijken naar je eigen gedachten
  • Kijk “puur”, kijk naar het onderwerp waar het juist eigenlijk omdraait zonder argumenten erbij te halen
  • Trainen van je gedachten
  • Ademoefeningen naar de buik
  • Ontspanningsoefeningen
  • Meditatie
  • Wees aardig naar jezelf en heb geduld. Dit proces zal een tijdje duren en je zult ook weerstand ondervinden maar met doorzettingsvermogen kom je er zeker.

Symptomen die ontstaan bij veel piekeren:

  • Slapeloze nachten, moeilijk in slaap komen
  • Vermoeidheid
  • Concentratie problemen
  • Niet goed kunnen functioneren in het dagelijks leven
  • Hartkloppingen
  • Benauwdheid
  • Lusteloosheid
  • Angsten
  • Rusteloosheid
  • Geïrriteerd voelen
  • Spanning in de spieren, ook je middenrifspier
  • Een druk voelen, lijdensdruk

Je bent welkom!
Informatie over de lessen Mindful Hatha Yoga en Mindful Power Yoga is te vinden op mijn site.

Geef een reactie