Stop piekeren

Stop Piekeren

Bij te veel piekeren is het belangrijk om je piekergedrag te doorbreken en je gedachten te richten op andere dingen. Allereerst bewust worden van je piekergedrag en hiermee actief aan de slag gaan. Vaardigheden ontwikkelen waarbij je niet uit het oog verliest: oefening baart kunst.

Bij Mindful Hatha Yoga en Mindful Power yoga krijg je geen kans om te piekeren want je bent heel bewust in het Nu-moment zonder er iets van te vinden.

Verander je piekergedrag:
Verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen.
OEFENEN, OEFENEN EN HERHALEN waardoor je steeds minder gaat piekeren.

Accepteer wat je niet kunt veranderen:

  1. Accepteer de chaos, dat je geen controle hebt over het leven.
  2. De controle, laat deze maar los
  3. Je verleden
  4. Dat je een ander niet kunt veranderen
  5. Dat iedereen anders is, in gevoel, emoties, ervaring, kennis, persoonlijkheid, communicatie, ervaring, levenswijsheid, ontwikkeling, bewustzijn, inzichten, eq en iq enz.

Kom in actie, werkelijk handelen

Zodra je bewust bent van je piekergedachten, roep je effectief letterlijk en hardop “STOP” tegen jezelf en richt je aandacht naar iets fijns. Net zolang oefenen totdat je alleen nog maar “STOP” tegen jezelf hoeft te zeggen om je piekergedrag te doorbreken.

Daarnaast:

Leef Mindful, bewust in het NU-moment. Niet in het verleden of toekomst.

  1. Draag een elastiekje om je pols en iedere keer dat je piekergedachten krijgt trek je zachtjes aan het elastiekje zodat je bewust wordt van je gedrag. Vervolgens richt je op dat moment je gedachten op iets anders richten of zoek je afleiding.
  2. Afleiding zoeken, iets doen, handelen, ondernemen, uit de situatie gaan, zodat letterlijk en figuurlijk je gedachten afleidt.
  3. Een lekker potje huilen. Dat kan enorm opluchten en ontspannen.
  4. Iedere dag een kwartiertje inplannen op een vast tijdstip waar je heel bewust je zorgen overdenkt. Na een kwartier ECHT stoppen en als je geen zorgen hebt geen kwartier inplannen.
  5. Onderzoeken van je gevoel
  6. Kritisch kijken naar je eigen gedachten
  7. Trainen van je gedachten
  8. Ademoefeningen naar de buik
  9. Ontspanningsoefeningen
  10. Meditatie
  11. Wees aardig naar jezelf en heb geduld. Dit proces zal een tijdje duren en je zult ook weerstand ondervinden maar met doorzettingsvermogen kom je er zeker.

Geef een reactie