Stress

Mensen ervaren een grote druk want we geven onszelf veel stress met deadlines, verplichtingen, verwachtingen etc. Er is aangetoond dat 1 op de 7 Nederlanders thuis zit met een burn-out. We zijn 24/7 verbonden met media, vrienden, familie, smartphone etc. Te veel bezig met alles en iedereen behalve met jezelf en dit heeft invloed op je. Dit doe je echt zelf!

Zowel Mindful Hatha Yoga als Mindful Power Yoga is effectief wanneer je stress te lijf wilt gaan, maar ook zeker wanneer je stress wilt voorkomen.

Spanningen kun je niet vermijden, alleen kan de één beter met stress en druk omgaan dan de ander.
Stress is een gezonde natuurlijke reactie en is prima voor een kortdurende periode maar als deze langdurig aanwezig is, wat ook chronisch kan worden, dan is dit zeker niet goed. Deze vorm kunnen we beter “overstressed” noemen waarbij je hoog oppervlakkig ademt en constant spanning ervaart. Hierdoor is het hormoon cortisol volledig van slag is en komt er adrenaline en noradrenaline vrij. Er is aangetoond dat de aanmaak van serotonine, een belangrijk hormoon voor stemming en stabiliteit, vermindert bij een lange periode van stress. Daarnaast is overprikkeling een grote oorzaak van stress waarbij de hersenen overspoeld worden door informatie en krijgt geen moment rust. In dat geval ben je constant blootgesteld aan spanning waardoor er allerlei klachten ontstaan.

In grote mate bepaalt je stressbestendigheid en de beleving van bepaalde situaties hoeveel stress je ervaart. Iemand die een schijnbaar ongunstige situatie als positief weet te ervaren heeft minder stress. Iemand die overal gevaar inziet zal meer stress ervaren. Omdat stress zich bij iedereen anders uit, kunnen ook andere klachten optreden.

Het gaat bij stress om wat je waarneemt en wat je ermee doet, maar ook hoe je ermee omgaat.

Het belangrijkste wat je kunt doen tegen stress is leren ontspannen, relativeren, loslaten, in het Nu-moment leven en op een andere manier met spanning omgaan. Maar dit dan ook werkelijk DOEN! Doen is een stuk doeltreffender dan er over lezen. Uiteraard speelt hier een lage rustige ademhaling en bewustwording een zeer belangrijke rol bij. Wanneer we in balans zijn kunnen we alles aan.

Je bent welkom!
Meer informatie is te vinden op mijn site.

Geef een reactie